Esthetique Du Livre Dartiste 1960 1980 Une Introduction A Lart Contemporain Book PDF, EPUB Download & Read Online Free

Esthétique du livre d'artiste, 1960-1980
Author: Anne Moeglin-Delcroix
Publisher:
ISBN:
Pages: 443
Year: 2012
View: 505
Read: 377
Cet ouvrage rend compte de la naissance et du développement du livre d'artiste aux États-Unis et en Europe en relation étroite avec les avant-gardes des années soixante et soixante-dix : poésie concrète et visuelle, Fluxus, Art minimal, Art conceptuel, Arte povera, Art narratif, Land Art, art de la performance ou du happening, notamment. Parce qu'il est inséparable de l'émergence de ces formes inédites de la création qui vont constituer l'art dit "contemporain", le livre d'artiste est une excellente introduction à la compréhension de ses principaux enjeux comme à la diversité de ses manifestations. Chaque chapitre aborde ainsi le livre d'artiste à la lumière d'un mouvement ou d'une orientation caractéristiques de l'art contemporain dont il éclaire en retour l'originalité. En ressort le statut paradoxal du livre, medium traditionnel mis au service d'une conception radicalement nouvelle de l'art. Ainsi cette Esthétique du livre d'artiste invite-t-elle autant à découvrir le livre comme forme artistique spécifique qu'à réfléchir à la possibilité d'une autre façon de faire de l'art. Ce livre constitue la synthèse la plus large à ce jour de la production internationale. Depuis sa première édition en 1997, il s'est imposé en France et à l'étranger comme l'étude de référence sur le sujet. Pour cette nouvelle édition, le texte, mis à jour et augmenté, s'est enrichi de nombreuses reproductions. Plus de sept cents livres y sont analysés, par près de quatre cents artistes dont les pionniers Ben, Robert Barry, Christian Boltanski, Marcel Broodthaers, Herman de Vries, Robert Filliou, Ian Hamilton Finlay, Allan Kaprow, Sol LeWitt, Richard Long, Maurizio Nannucci, Dieter Roth, Edward Ruscha, Daniel Spoerri, Wolf Vostell, Lawrence Weiner.
Ambulo Ergo Sum
Author: Anne Moeglin-Delcroix
Publisher: Walther Konig, Cologne
ISBN: 3863356551
Pages: 96
Year: 2015-06
View: 204
Read: 967
The relationship between artists and nature underwent a fundamental change during the 1960s and 1970s: for the pioneers of contemporary art, nature was no longer an object to be represented but to be experienced.Richard Long, Hamish Fulton and herman de vries, each in his own way, sought to establish a direct, lived connection with nature though walking. These walks, solitary and ephemeral as they were, resulted in numerous artists
Wiederaufgelegt
Author: Annette Gilbert
Publisher: transcript Verlag
ISBN: 3839419913
Pages: 426
Year: 2014-03
View: 1165
Read: 1282
Was Jorge Luis Borges 1939 in »Pierre Menard, Autor des Quijote« noch imaginierte, ist inzwischen aus der Literatur nicht mehr wegzudenken: Seit den 1950er Jahren, insbesondere aber im letzten Jahrzehnt, entstehen Bücher, für die keine neuen Texte mehr produziert, sondern bereits existierende Texte oder gar ganze Bücher wiederaufgelegt werden. Traditionelle Kategorien wie »Original« und »Autorschaft« werden dabei in Frage gestellt. Dieser Sammelband will das Phänomen der Appropriation von Texten und Büchern in Büchern erstmals erfassen und einen Überblick über seine Bandbreite in historischer, systematischer und komparatistischer Sicht geben.
Figures du grapheïn
Author: Bruno Duborgel
Publisher: Université de Saint-Etienne
ISBN: 2862721972
Pages: 362
Year: 2000
View: 570
Read: 369
"Grapheïn" : ce terme grec, dès Homère, fondait dans un même verbe les actes d'" écrire " et de " dessiner ". Et, à l'autre bout des temps, P. Klee, s'enchantant de redonner avenir à cette unité originelle qui dérange et affole nos régimes culturels de signes jalousement clivés, calligraphiait son fameux énoncé : " Ecrire et dessiner sont identiques en leur fond ". Le rêve de réaimanter, au moins, les éléments disjoints d'un grapheïn éclaté n'a guère cessé, de manifester sa volonté " réparatrice ", de forger créativement de nouveaux métissages, jeux et coalescences du scriptural et du figural. Arts plastiques, Littérature, Poésie et Musique de notre siècle en témoignent généreusement. Qu'elles nous conduisent au tableau, au poème ou à la partition - à A. Tàpies ou à H. Michaux, à J. Joyce ou à A. Boucourechliev, à Ph. Favier ou à R. Queneau, etc. - les vingt études réunies dans cet ouvrage nous reconduisent toujours à des modalités singulières du grapheïn complexe, " androgyne ", œuvrant.
Meidosems
Author: Henri Michaux
Publisher: Small Pr Distribution
ISBN:
Pages: 149
Year: 1992-06
View: 360
Read: 323

Eye on Europe
Author: Deborah Wye, Wendy Weitman, Museum of Modern Art (New York, N.Y.)
Publisher: The Museum of Modern Art
ISBN: 0870703714
Pages: 324
Year: 2006
View: 346
Read: 788
An intriguing and vibrant study of an innovative and lesser-known facet of contemporart art. Identifies significant strategies exploited by European artists to extend their aesthetic vision within the mediums of prints, books and multiples. Exploring commercial techniques, confrontational approaches and language and the expressionist impulse. Showcases the creativity being channelled into printed art by todays generation.
The De-Definition of Art
Author: Harold Rosenberg
Publisher: University of Chicago Press
ISBN: 0226726738
Pages: 256
Year: 1983-06-15
View: 611
Read: 1172
Analyzes the development of art during the past decade paying special attention to the works of Mondrian, Arp, Newman, and Dubuffet
Three To Kill
Author: Jean-Patrick Manchette
Publisher: City Lights Publishers
ISBN: 0872866661
Pages: 185
Year: 2015-02-02
View: 1068
Read: 772
First in English for Manchette, renovator of French noir; trenchant social critique laced with black humor.
A Century of Artists Books
Author: Riva Castleman, Museum of Modern Art (New York, N.Y.)
Publisher: Museum of Modern Art, New York
ISBN: 0870701517
Pages: 263
Year: 1994-01-01
View: 700
Read: 234
Published to accompany the 1994 exhibition at The Museum of Modern Art, New York, this book constitutes the most extensive survey of modern illustrated books to be offered in many years. Work by artists from Pierre Bonnard to Barbara Kruger and writers from Guillaume Apollinarie to Susan Sontag. An importnt reference for collectors and connoisseurs. Includes notable works by Marc Chagall, Henri Matisse, and Pablo Picasso.
Booktrek
Author: Clive Phillpot, Lionel Bovier
Publisher: Jrp Ringier Kunstverlag Ag
ISBN: 3037642076
Pages: 285
Year: 2013
View: 423
Read: 1063
Examines the evolution of the artists' book and their perception in the art world.
The artist and the book in France
Author: Walter John Strachan
Publisher:
ISBN:
Pages: 368
Year: 1969
View: 167
Read: 986

Art-as-art
Author: Ad Reinhardt
Publisher: Univ of California Press
ISBN: 0520076702
Pages: 236
Year: 1991
View: 950
Read: 199
Ad Reinhardt is probably best known for his black paintings, which aroused as much controversy as admiration in the American art world when they were first exhibited in the 1950s. Although his ideas about art and life were often at odds with those of his contemporaries, they prefigured the ascendance of minimalism. Reinhardt's interest in the Orient and in religion, his strong convictions about the value of abstraction, and his disgust with the commercialism of the art world are as fresh and valid today as they were when he first expressed them.
La prose du Transsibérien et de la petite Jehanne de France
Author: Blaise Cendrars
Publisher:
ISBN: 0300164149
Pages: 25
Year: 2009
View: 707
Read: 822
Blaise Cendrars' narrative about his life-changing journey on the Trans-Siberian Railway is a poem of memory and movement. Sonia Delaunay's designs create a parallel path as the reader slips down the palette while swimming through a river of words.
Surrealism and the Book
Author: Renée Riese Hubert
Publisher: Univ of California Press
ISBN: 0520057198
Pages: 358
Year: 1988
View: 327
Read: 1014
00 This is the first book-length study of the unique collaborations between surrealist painters and authors that resulted in illustrated books. Hubert examines the interrelationships between the visual and verbal arts as both were freeing themselves from outer codification and mimesis. This is the first book-length study of the unique collaborations between surrealist painters and authors that resulted in illustrated books. Hubert examines the interrelationships between the visual and verbal arts as both were freeing themselves from outer codification and mimesis.
Leave Any Information at the Signal
Author: Ed Ruscha, Alexandra Schwartz
Publisher: MIT Press
ISBN: 0262681528
Pages: 480
Year: 2004-02-27
View: 921
Read: 183
An anthology of writings, interviews, and images by artist Ed Ruscha.